Restaurangskolan levererar

Stockholm är vitt, ja hela stan är full av snö. Rålis var fortfarande snötäckt så sent som halvsex när jag åkte hem på en av de proppfulla bussarna och i Hamnen där jag bor var grenarna snötäckta. På fredag är det en månad kvar till julafton och idag är det mindre än en månad kvar till terminens slut. Jag har tagit ut semester från den 20 december och är därefter ledig nästan tre veckor, till den 8 januari då vårterminen startar upp med studiedag. Till skillnad mot de flesta undervisande lärare och speciallärare har jag inte ferietjänst, man får nöja sig med det näst bästa. Ferietjänst hade jag utan att riktigt fatta att uppskatta det under alla mina år som speciallärare i kommunen. På den tiden var det otänkbart med något annat men som specialpedagog utan undervisning i tjänsten har jag märkt att arbetsgivare inte gärna erbjuder ferietjänst. Då passar det mig bra att jobba som fast anställd med uppehållstjänst. Arbetsgivaren drar 8% av min heltid varje månad som jag får ut i 4 veckors ledighet utöver mina lagstadgade 5 veckor. Två av dessa uppmanas jag ta ut vid jul och två på sommaren. Det betyder att jag får sju veckors ledighet efter läsårets slut. Visserligen förlorar jag lite pengar på en heltid men ledighet betyder mer.

Själva julafton har jag tänkt spendera hemma, då firar jag jul med familjen, äter god mat och byter julklappar men på Annandagen åker jag iväg till Gambia. Trots att det är vitt och vackert nu ska det bli underbart skönt med en veckas sol och värme. Det är en bit att åka men jag slipper tack och lov jet lag och har några dagar kvar av ledigheten när jag kommer tillbaka. I Gambia ska jag åka på två utflykter, kanske blir det fler. Den ena till Fatahlareservatet i Senegal där jag hoppas få se lite vilda djur. Dagen efter bär det åter av ut på landsbygden på lastbilsflak. Jag har anmält mig till en tur och ska besöka gambiska skolor. De har inte lov som vi utan går i skolan och tydligen tar de emot besökare. Som turist uppmanas man köpa och ta med sig pennor och annat barnen kan ha glädje av. Det känns lite märkligt att inta en välgörenhetsroll på resan men det känns så oerhört lockande att komma och besöka en skola att jag får svälja stoltheten.

Min chef kom förbi jobbet idag
. Hon gör det med jämna mellanrum för att se hur jag har det. Vi satt och pratade med mina arbetsledare – rektorerna – och jag visade henne runt på skolan. Jag känner mig stolt över min arbetsplats och trots att jag inte är anställd där utan av ett bemanningsbolag känner jag att jag till fullo hör till personalgruppen och inkluderas som en av dem. Vi pratade om det och att samarbetet fallit väl ut. Därefter gick jag och min konsultchef till skolans restaurang för att äta lunch. Jag skulle boka bord på nätet i helgen men elevrestaurangen är så populär och var vid det laget fullbokad. Men i samtal med serveringsläraren i går morse gick det att ordna bord för två. En av mina elever kom och tog vår beställning och frågade vad vi önskade dricka och om vi ville ha fisk eller kött till varmrätt. Några andra elever lagade maten ute i köket. Till förrätt serverades en lantterrine på kyckling med stuvade kantareller på grillad focaccia. Eftersom jag inte äter kött nöjde jag mig med focaccian och kantarellstuvningen som var fantastiskt god. Till varmrätt blev det långa meunière i rödbetor, kapris och brynt smör samt potatispuré toppad med persilja. Slutligen var det dags för hjortronglass med citronkaka på brynt smör, samt basilika pulver och rostade mandlar. Allt var suveränt gott och jag njöt av smaken i munnen resten av dagen. Jag känner mig oerhört stolt över att arbeta på ett yrkesgymnasium.