A Little More Action

När jag varit ute på skolor i kund- eller konsultmöten är det mycket vanligt att rektorer säger ”Här arbetar vi förebyggande och främjande” eller ”Vi har just inlett ett förebyggande och främjande arbete”. Dessa begrepp har blivit floskler i elevhälsosammanhang som måste slås hål på. Vad har vi under orden? Betyder ”Ett förebyggande arbete att vi slipper ägna oss åt enskilda elever?”

När jag som konsult ställer motfrågor visar det sig ofta att ett förebyggande arbete i ordens rätta bemärkelse inte har någon egentlig plats på skolan och att det heller inte finns någon plan för när, hur och på vilket sätt det ska implementeras. När skolor styr om sitt EHA enligt skollagens riktlinjer har jag märkt att det ofta blir varken hackat eller malet.

Elever faller mellan stolarna i de teoretiska samtalsrummen medan beslutsfattare och EHT pratar förebyggande arbete långt in i november. Dock är det aldrig för sent! Jag har arbetat på organisationsnivå på många skolor de senaste åren och har därigenom byggt upp min egen syn på hur skolor kan driva ett välfungerande EHA som har sin tyngdpunkt i det förebyggande och främjande arbetet.

 

IMG_3785

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s