Coping

Jag ställde en fråga till mina följare på instagram om hur de hanterar ångest och stress. Några sa att den gick ut över andra, det vi kallar fäkta eller slåss. Andra städade, bakade eller försökte springa ifrån den, som ett försök att fly. Ett tredje sätt att hantera sin ångest är att kapitulera för den. Vi blir paralyserade och som några av dem skrev så går vi gärna och lägger oss och drabbas av en förlamande trötthet. Dessa tre sätt att reagera kallas för copingstilar. Vid kraftig stress har vi uråldriga försvar: fight, flee or freeze.

Själv kapitulerar jag ofta för min ångest och blir paralyserad. Jag har blivit lite bättre på att inte gå till motangrepp. Dock gör jag det om jag inte är utvilad eller stressad. Det var inte länge sedan en lärare kom i skottlinjen. (Gissa om jag får ta emot lärares stress och ångest? 😄) Att lära mig hur jag förhåller mig till coping och hur jag kan förstå andras copingstilar har hjälpt mig mycket när det kommer till att förebygga ohälsa. Att inte reagera med motangrepp har gjort mig mer harmonisk. Att motverka förlamningen har gjort att jag kan vända en ångestatattack.

Svårare är det att inte fly, men i och med att jag är noggrann med återhämtning och mindfulness springer jag inte längre iväg från ångsten.

Instagram @bergerutbildning

 

IMG_3846

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s